Imorgon gäller det

Jaha då var det dags då, salstenta i samhällsekonomi imorgon. Men jag känner mig lugn, känns som jag har rätt bra koll nu. Har gjort tre övningstentor och så. Det har dock gått rykten om att vår tenta ska bli svårare än tidigare, för att eleverna på förra utvärderingen tyckte sin var för lätt... Hoppas inte detta stämmer! Alla studenter som läser detta, skriv aldrig på era utvärderingar att tentorna var för lätta.. :)

Känns kul att kunna mer om ekonomi nu. Känner mig allmänbildad :) Så har ni frågor om konjukturer, finans- eller penningpolitik så är det bara att fråga ;)  Nej det finns mkt kvar att lära, men grunderna kan jag iaf. Hade varit bra att lära sig privatekonomi nån gång med..så man vet hur man ska tänka kring lån och pensionssparande så småningom. Just nu känns det väldigt ointressant, jag har ju inte ens fast jobb. Tar dom sakerna när det är dags..
Hur gör ni när ni får era oranga kuvert?

Efter tentan kommer en vecka med eget didaktikarbete. Vi ska intervjua elever om hur de tänker kring ekonomi och sedan planera en undervisningssekvens kring det utanfrån kursplaner och kurslitteratur. En väldigt bra övning - jag ska nog undervisa i ekonomi på vfun nu till våren så det här blir en bra förberedelse. Känns segt att behöva åka ut till Alingsås för att prata med elever bara, så jag kanske tar det på nån skola i stan istället. Men det e lite synd för det bästa vore att prata med de klasser jag ska undervisa, så vi får se hur det blir.



Har cyklat en del på vår nya motionscykel. Det är himla bra. Man slipper ge sig iväg när det är mörkt eller regnigt eller när bussarna går dåligt. På 40 min hinner man cykla 2 mil och förbränna 800 kalorier - samtidigt som man kan se en bra film :) Fast jag gillar ju att gå på gruppträning så det kommer jag inte sluta med. Jag jobbar som bäst när jag har lite grupptryck och en peppande instruktör framför mig. Jag har en tendens att inte ta ut det där allra sista om jag tränar själv.
Hur tränar ni bäst? Själva eller i grupp?


Kommentarer
Postat av: Lina

Vad duktig du är som cyklar så mycket! Å roligt med frågor i bloggen. Det oranga kuvertet slänger jag snabbt som sjutton. :) Eller nej, jag ringer nog mamma först och frågar vad jag ska göra. Å då säger hon nåt som jag inte kommer ihåg å sen slänger jag kuvertet och sätter in innehållet i min "viktiga papper-pärm". En sådan pärm, viktighetspärmen, med innehåll som jag själv knappt förstår är mycket bra att ha. :) Angående träningsfrågan tränar jag allra bäst när jag själv leder passet. Annars så är det nog egentligen ensam. Då kan jag anpassa det efter mig själv och träna hur lätt eller hårt jag vill. Men visst, grupppass är mycket roligare så det är viktigt att gå på sådana också. Lycka till med tentan imorn! Jag håller tummarna vid halv tre-tiden. Stor kram!

2009-01-08 @ 19:26:37
URL: http://lillaemmalina.blogg.se/
Postat av: Mamma

På gruppträning känner jag mig som en kossa som schasas runt. Men visst jobbar jag kanske mer om någon säger vad jag ska göra. Men vid min ålder när det oranga kuvertet "snart" ska användas känns det rätt bra att ta det i sin egen takt. Jag har rätt stor självdisciplin och kan pressa mig själv. En mitionscyket låter inte så dumt. Kan man klämma in den under soffan? Lycka till med tentan. Kram mamma

2009-01-08 @ 20:01:30
Postat av: Elisabeth

Jag tränar nog bäst, eller tillsammans med Mikael, han blir så imponerad när ja orkar mycket så då vill ja imponera på honom:) på gruppträningar brukar ja fuska för då är d ändå ingen som ser va just jag gör:)

2009-01-15 @ 21:25:43
URL: http://elisabethsimonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0