Ekonomi

Hejsan!

Sitter och försöker göra en planering över samhällsekonomi-lektioner jag ska ha under vfun. Vi har fått det som uppgift i didaktiken och vi ska bl a fundera på  "Vad skulle du vilja att dina elever ska ha med sig när arbetsområdet är avslutat?"

Så nu undrar jag vad ni tycker hade varit intressant eller bra att veta om samhällsekonomi? Behöver lite tips :) Man blir ju lätt lite insnöad när man just läst massa om det så därför vill jag höra vad "vanligt folk" vill veta.

Kommentera duktigt nu!

Kramkram

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag skulle nog ha velat veta vad allt dom snackar om på ekonominyheterna är för något.. Riksbank hit och dit och Dow Jones (säkert felstavat) mm. Kanske kan man se på ett ekonominyheterna-inslag och lägga upp arbetet efter det. Vad vill man veta mer.. Hm.. Kanske lite om skatt, pension och så eftersom dom flesta säkert sommarjobbar. Att planera en månads utgifter utifrån en students inkomst kanske också skulle vara roligt. Lärorikt iaf. :) Hoppas det kanske var till nån hjälp. Vad står det att man ska gå igenom i kursplanen? Kramar!

2009-01-12 @ 19:32:55
URL: http://lillaemmalina.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ja tack för förslagen! Dom var bra.

I kursplanen står det inte mer än att "eleven ska kunna förstå hur ekonomiska förhållanden har format och ständigt påverkar såväl vårt eget samhälle som det internationella samhället". Så man har väldigt fria händer alltså. Men det där med att se på nyheterna kan vara ett uppslag :)

Privatekonomi kommer jag nog tyvärr inte ingå i det jag ska ha denna gången, men jag håller med om att det är intressant för eleverna annars.



Kram!



2009-01-12 @ 21:21:32
URL: http://sofiakarlssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0