Morotskaka

Hejsan!

Hade tänkt bjuda på ett jättegott recept på julgodis, "snöbollar", men såg nu att jag visst inte hade receptet här hemma.. Kanske lägger upp det senare närmare jul när jag fått det av mamma. Ingen jul utan snöbollar :)

Istället blir det världens godaste morotskaka. Ni måste prova den någon dag, har inte smakat nån godare!

Morotskaka
8-10 bitar

2 ägg
2 dl socker
1 dl olja
3 dl fint rivna morötter
2,5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker

Glasyr:
60 g philadelphiaost light
25 g rumsvarmt margarin
2 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form (ca 1,5 l).
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner olja och rivna morötter.
Blanda mjöl, bakpulver, kanel och vaniljsocker i en bunke. Rör ner blandningen i äggsmeten.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.
Tag ut kakan och låt svalna.
Blanda ost, matfett och florsocker till en glasyrsmet och bred över kakan.

Voila! Bon appetit!



Kommentarer
Postat av: Elisabeth

ÅÅ.. det ser så gott ut. ja önskar att jag tyckte omkakor och sånt... kladdkaka går an men där går gränsen. har en hemtenta att skriva på nu egentligen.. men detta va rligare:) kram

2008-11-13 @ 12:24:08
URL: http://elisabethsimonsson.blogg.se/
Postat av: Em

¨ååå..tråkigt sugen jag blev på morotskaka nu då.

2008-11-13 @ 14:18:45
Postat av: Lina

Ser jättegott ut! :)



Jag saknar dig med Sofia! Massor! Jag önskar jag hade mer tid så att jag kunde hinna besöka västkusten lite oftare.. Men men. Tur att det finns blogg, msn och mobiler. :) Stor kram!

2008-11-13 @ 19:21:34
URL: http://lillaemmalina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0